Під час минулої відпустки мені пощастило побувати в IKEA. Сказати, що я була вражена, це нічого не сказати. Тому не дивно, що мені закортіло більш детально дізнатись, як з’явилась ця шведська меблева імперія і в чому ж секрет успіху IKEA. Отже, сьогодні до вашої уваги книга Бертіля Торекуля “Сага про ІКЕА”, яку він писав разом із засновником IKEA Інґваром Кампрадом.
В основі книги - величезна кількість інтерв’ю з Інґваром Кампрадом. Це ніби документальна історія, що складається з усних розповідей багатьох людей та суджень й висновків автора:
Інґвар Феодор Кампрад народився в 1926 році в заможній, але дуже економній родині. Навіть сьогодні його економність іноді переростає в скнарість, коли він, мільярдер, завжди подорожує економ-класом, а співробітники компанії у відрядженні беруть один номер на двох. Але все це додає особливої родзинки до його легендарного портрета. Ось, наприклад, Кампрад із дружиною:
До речі, в книзі дуже цікаво описана історія родини Кампрадів, що здебільшого дає розуміння поведінки її членів.
Рекламувати меблі Інґвар Кампрад почав випадково, коли побачив подібну рекламу у своїх конкурентів. До того він продавав лише невеликі речі: листівки, насіння, автоматичні ручки, годинники й тому подібне. Взагалі, свій бізнес він почав ще маленьким хлопчиком, коли продавав сірники сусідам, закуплені оптовою партією в Стокгольмі. Саме тоді в п’ятирічній дитині прокинулась жага до наживи і дистрибуція стала його головною метою.
Отже, використовуючи продукцію дрібних місцевих виробників, Кампрад починає продавати меблі. Коли перші продані поштою меблі принесли йому більше доходів, ніж торгівля дрібним товаром, він стає повноцінним меблевим дилером.
Компанія ІКЕА була зареєстрована на початку 40-х років. Розшифровується назва так:
I - Інґвар
K - Кампрад
E - Ельтмарюд (це назва ферми, де Кампрад народився)
A - Агуннарюд (село, де знаходилась ця ферма)
На початку 50-х років була впроваджена концепція розбірних меблів. Так посилка ставала плоскою, займала менше місця, а самі меблі не пошкоджувались під час перевезення.
Трохи пізніше була організована перша виставка меблів, аби довести, що дешеве може бути якісним. Люди залучались за допомогою каталогів, а сама виставка показувала дуже прості інтер’єри з меблями ІКЕА. Тоді ж був організований продаж кави та булочок, що пізніше перетворилось на мережу популярних ресторанів з домашніми стравами в стилі Смоланду - невеличкої провінції на півдні Швеції, де зародилась IKEA. Кампрад вважає, що бізнес не робиться на порожній шлунок. Ох ті знамениті тефтелі-мітболи із журавлинним соусом:
Цікавинка: ви знали, чому у меблів IKEA такі дивні назви? Тому, що Кампрад завжди вважав дуже складним запам’ятовувати інвентарні номери. Сьогодні кожен з 10 000 артикулів має свою шведську назву.
В основі книги - величезна кількість інтерв’ю з Інґваром Кампрадом. Це ніби документальна історія, що складається з усних розповідей багатьох людей та суджень й висновків автора:
Інґвар Феодор Кампрад народився в 1926 році в заможній, але дуже економній родині. Навіть сьогодні його економність іноді переростає в скнарість, коли він, мільярдер, завжди подорожує економ-класом, а співробітники компанії у відрядженні беруть один номер на двох. Але все це додає особливої родзинки до його легендарного портрета. Ось, наприклад, Кампрад із дружиною:
До речі, в книзі дуже цікаво описана історія родини Кампрадів, що здебільшого дає розуміння поведінки її членів.
Рекламувати меблі Інґвар Кампрад почав випадково, коли побачив подібну рекламу у своїх конкурентів. До того він продавав лише невеликі речі: листівки, насіння, автоматичні ручки, годинники й тому подібне. Взагалі, свій бізнес він почав ще маленьким хлопчиком, коли продавав сірники сусідам, закуплені оптовою партією в Стокгольмі. Саме тоді в п’ятирічній дитині прокинулась жага до наживи і дистрибуція стала його головною метою.
Отже, використовуючи продукцію дрібних місцевих виробників, Кампрад починає продавати меблі. Коли перші продані поштою меблі принесли йому більше доходів, ніж торгівля дрібним товаром, він стає повноцінним меблевим дилером.
Компанія ІКЕА була зареєстрована на початку 40-х років. Розшифровується назва так:
I - Інґвар
K - Кампрад
E - Ельтмарюд (це назва ферми, де Кампрад народився)
A - Агуннарюд (село, де знаходилась ця ферма)
На початку 50-х років була впроваджена концепція розбірних меблів. Так посилка ставала плоскою, займала менше місця, а самі меблі не пошкоджувались під час перевезення.
Трохи пізніше була організована перша виставка меблів, аби довести, що дешеве може бути якісним. Люди залучались за допомогою каталогів, а сама виставка показувала дуже прості інтер’єри з меблями ІКЕА. Тоді ж був організований продаж кави та булочок, що пізніше перетворилось на мережу популярних ресторанів з домашніми стравами в стилі Смоланду - невеличкої провінції на півдні Швеції, де зародилась IKEA. Кампрад вважає, що бізнес не робиться на порожній шлунок. Ох ті знамениті тефтелі-мітболи із журавлинним соусом:
Цікавинка: ви знали, чому у меблів IKEA такі дивні назви? Тому, що Кампрад завжди вважав дуже складним запам’ятовувати інвентарні номери. Сьогодні кожен з 10 000 артикулів має свою шведську назву.
Філософія ІКЕА
Ставлення до проблем та перешкод
Треба ставитись до кожної проблеми як до нової можливості, бо проблеми дають приголомшливі шанси. Так, коли через протистояння із конкурентами IKEA почала шукати виробників за межами Швеції, вона вийшла на Польщу, тобто перед компанією відкрився увесь світ. Величезна кількість домів була обставлена меблями, що вироблялись у Польщі, але самі шведи про це навіть не здогадувались.
Структура компанії
Структура IKEA неймовірно складна, але продумана до дрібниці, бо мета Інґвара Кампрада - забезпечити довге життя на незалежність компанії від будь-якої країни. Для цього були створені багато дочірніх компаній та різноманітних резервних фондів в облігаціях та європейських довгострокових акціях.
Наприклад, в Данії знаходиться IKEA International A/S, яка до 2002 року виконувала виконавчу функцію, займаючись торгівлею, питаннями асортименту, розподілу, продажу та виробництва. Сьогодні ця компанія розділена на дві, одна з яких знаходиться в Швеції, а інша - в Голландії. Вони обслуговують та керують магазинами ІКЕА в усьому світі.
Також існує група IKANO, яка володіє декількома старовинними будівлями в Празі, а також низкою торгових центрів, розташованих в безпосередній близькості від магазинів IKEA.
Структура компанії є одночасно мудрою і логічною, оскільки забезпечує цілісність концепції її засновника. “Не слід все яйця класти в один кошик, завжди потрібно мати запасний варіант, щоб не бути загнаним в кут”, - вважає Кампрад.
Наприклад, в Данії знаходиться IKEA International A/S, яка до 2002 року виконувала виконавчу функцію, займаючись торгівлею, питаннями асортименту, розподілу, продажу та виробництва. Сьогодні ця компанія розділена на дві, одна з яких знаходиться в Швеції, а інша - в Голландії. Вони обслуговують та керують магазинами ІКЕА в усьому світі.
Також існує група IKANO, яка володіє декількома старовинними будівлями в Празі, а також низкою торгових центрів, розташованих в безпосередній близькості від магазинів IKEA.
Структура компанії є одночасно мудрою і логічною, оскільки забезпечує цілісність концепції її засновника. “Не слід все яйця класти в один кошик, завжди потрібно мати запасний варіант, щоб не бути загнаним в кут”, - вважає Кампрад.
Заповіді торговця меблями
В IKEA існують прописані заповіді, серед яких:
- асортимент - наша головна відмінність;
- простота - це наша перевага;
- досягати хороших результатів обмеженими засобами;
- концентрація сил важлива для успіху - ми ніколи не зможемо робити все, всюди і одночасно (це нагадало це мені принципи Есенциалізму).
Концепція IKEA
Концепція IKEA - це пропонувати широкий асортимент зручних та функціональних товарів для облаштування будинку за такими низькими цінами, щоб якомога більше людей мали змогу їх придбати.
Розташування магазинів
Місця розташування магазинів вибираються зі стратегічною точністю: подалі від центру, де земля коштує недорого, де багато під'їзних доріг і достатньо місця для паркування машин.
Демонстрація інтер’єрів та стиль IKEA
В Скандинавії базовий асортимент повинен сприйматись як типовий стиль IKEA, а за її межами - як типовий шведський стиль.
Цікаво, що перед виходом на російський ринок було проаналізовано багато типових квартир, а диван-ліжко зі стелажами стали бестселерами.
Цікаво, що перед виходом на російський ринок було проаналізовано багато типових квартир, а диван-ліжко зі стелажами стали бестселерами.
Ще кілька цікавих думок Інґвара Кампрада
- Робота не повинна бути лише засобом до існування. Без захопленого ставлення до роботи пропадає третина людського життя.
- Страх перед помилками - це корінь бюрократії і ворог розвитку. Не існує рішення, яке може претендувати на виняткову правильність.
- Щастя полягає не в досягненні мети, а в прагненні до неї (детальніше про скандинавське щастя читайте тут).
- Досвід - це гальмо на шляху розвитку. Багато людей використовують досвід як виправдання свого страху перед новою справою. Але іноді непогано покластися на досвід. І в такому випадку краще звернутися до свого власного. Це зазвичай буває більш продуктивно, ніж довгі дослідження питання.
IKEA - це транснаціональна корпорація, дуже сильна в фінансовому плані та має унікальну бізнес-концепцію. Якщо вам цікаво дізнатись про принципи, що перетворили маленьку сімейну компанію в шведській глушині в світового гіганта, про подолання труднощів, що виникали на шляху (одна з них пов'язана з політичними поглядами Кампрада), я дуже раджу почитати книгу про IKEA.
Також рекомендую подивитись недавнє відео Елліни з каналу Ellina Daily, яка вже довгий час живе в Швеції. Вона зняла відео-прогулянку в IKEA в Мальме:
Цікава новина! Наприкінці грудня стало відомо, що IKEA має намір протягом 2 років відкрити перший магазин в Києві! І це круто не тільки тому, що нарешті класний магазин із доступними товарами
Також, компанія може привнести нові стандарти в сфері управління персоналом, а також шведську культуру бізнесу з відповідальністю та прозорістю. Це також нові можливості для українських виробників меблів, інвестиції в розвиток виробничих потужностей і таке інше.
Країни, де вже присутня ІКЕА (червоні), і де планується відкриття магазинів (сині):
Поки що радіти зарано, бо компанія наразі займається дослідженням ринку та шукає найбільш прийнятну до наших реалій бізнес-модель. Маю надію, що цього разу все вийде і зовсім скоро IKEA з’явиться й в Україні.
А ви бували в IKEA або чекаєте на її відкриття в Україні?